fredag 17. januar 2014

Hvordan forbedre et rykte

Nå har jeg produsert og levert min løsning på oppgaven "hvordan forbedre et rykte". Resultatet ble en kampanje for reisebyrået Norwegian. Det ble en serie på tre A3 plakater i en enkel og gjennomført stil. Jeg har holdt meg innenfor plattformen grafisk fordi det er i denne plattformen jeg utrykker mine ideer på best mulig måte. Ved å velge en serie plakater har jeg prøvd å nå en bred målgruppe.
Målgruppen kan være alt fra kjærestepar på helgetur til pendlere og småbarnsfamilier. Jeg har lagt vekt på sikkerhet, og tror derfor jeg vil nå flere over 30 en 18 åringer.
* Dagligvarebutikker – De aller fleste mennesker er innom dagligvarebutikken en gang i blant, så hvorfor ikke ha noe å se på mens en står i kø i kassen?
* Tannlege- og legekontor – Her vil jeg nå mange mennesker. Noe av det kjedeligste som finns er en forsinket lege/tannlege. Det vil også lyse opp venterommet litt med noe farge på veggene, enten om du skal til lege/tannlegen selv eller følge dine barn.

Et av mine mål var at kampanjen kunne henge over alt, og ikke bare på en spesiell vegg. Med den enkle stilen og brede målgruppen mener jeg at jeg har fått det bra til. For å nå målgruppen må kampanjen bli sett og oppdaget, så her er mine eksempler:
* Dagligvarebutikker – De aller fleste mennesker er innom dagligvarebutikken en gang i blant, så hvorfor ikke ha noe å se på mens en står i kø i kassen?
* Kollektiv transport (eks. buss, tog, ferje) – Mange tar buss, tog og ferje frem og tilbake fra jobb. Jeg tror en kampanje vil bli lagt merke til på den ellers kjedelige og daglige ruten.
* Tannlege- og legekontor – Her vil jeg nå mange mennesker. Noe av det kjedeligste som finns er en forsinket lege/tannlege. Det vil også lyse opp venterommet litt med noe farge på veggene, enten om du skal til lege/tannlegen selv eller følge dine barn.

* Plakatene kan også være digital som reklame på ulike nettsider som for eksempel nettaviser, facebook og finn.no.

Dette er steder som mange folk besøker i løpet av en dag eller en uke, og da mener jeg at kampanjen vil bli sett rundt forbi, og av forskjellige mennesker. I følge Bronfenbrenners økologiske modell er dette mesonivå, altså relasjoner mellom nærmiljøer.

Avsender i denne kampanjen er Norwegian. Budskapet deres er at de setter sikkerheten først, og flyr deg trygt frem og tilabke. Kanalen som er brukt er plakater og mottaker er mennesker. Evt. støy er opp til hver enkel å vurdere. 

Her er resultatet: 


//klikk for å få full størrelse
(på orginalene er det mer luft under og over illustrasjonene)

Når det kommer til det grafiske har jeg valgt lite farger for å fremheve logoen og flyet. Rødfargen på flyet er hentet fra logoen, for å få en finere flyt. For å finne rett typografi har jeg brukt prøve-feile metoden. Dette kan dere se ved å se underveisskissene i forrige blogginnlegg. Når jeg først fant rett typografi brukte jeg den på alle plakatene, for å få den gjennomførte stilen. Typografien er en grotesk skrift, og det er med på å forme en helhet. Det er også en tynnere skrift som skaper kontrast mellom tekst og illustrasjonene. Jeg har lagt en linje under illustrasjonene for å lage en flate. Linjen skaper en flyt og helhet mellom alle plakatene. Den binder de sammen ved at linjen er bevvist plassert på samme sted i illustrasjonen (se bilde under). 

//klikk for å få full størrelse

Jeg har også laget den ene illustrasjonen mindre en de andre, for å få litt variasjon. Selv syns jeg det fungerte bra, for da blir de ikke alt for like. Da fungerer plakatene selvstendig men også som en helhet.