Siden oppgaven var ganske valgfri, valgte jeg tilslutt og lage en radioreportasje om mobbing. Mobbing er et veldig stort tema, så jeg sette fokus på mobbeprogram. Jeg intervjuet mobbeansvarlig Rahnhild Solberg v/Frøyland Ungdomsskule angående mobbeprogrammet de bruker. Temaet rundt mobbing har vært ganske utbett på nett den siste tiden, å da tenkte jeg det var en god idé å sette fokus på hva skolene gjør med mobbing. Ragnhild Solberg har hatt lang erfaring som mobbeansvarlig på Frøyland Ungdomsskule, men nå også som ansvarlig for hele Time kommune.
I anslaget er det viktlig å fange seeren eller hørerens oppmerksomhet. Dermed kan det være lurt å ha med noe som setter litt intrykk på deg første gang en hører det. Her brukte jeg et klipp fra slutten av intervjuet, fordi hun snakker om hvor viktig arbeidet er for henne.
Etter en har fanget oppmerksomheten til publikum er det viktig å presentere saken og fortelle om HVA, HVEM og HVOR. I min radioreportasje har jeg en blokk, der jeg forteller om hvem intervjuobjekte er, hva intervjuet går ut på og hvor vi er, eks: Ragnhild Solberg, Mobbing, Frøyland ungdomsskule i Time kommune.
I utdypningen er det viktig å være kritisk til hvor mye du tar med. Viss en har for mye informasjon, kan en miste interessen hos publikum, og reportasjen kan virke for lang. Her har jeg et par blokker med informasjen og der intervjueobjektet snakker om hvordan de jobber med mobbing, hva tiltak de gjør, og litt om prossessen.
I slutten skal det gå fort, uten at en skal ha intrykk av å bli kuttet av. Helt til slutt har jeg en blokk der jeg takker for intervjuet. Denne blokken ble laget litt i siste liten, men det fungerer bedre en den avslutningen jeg først hadde tenkt, da denne avsluttningen ble veldig brå.
Blokkene i denne reportasjen har vært viktgie for helheten. Blokkene er med på å gi informasjon, og lage intervjuet mer interessant. En blokk et en voiceover som vi har spillt inn med mikrofon etter intervjuene. Disse blokkene er også med på å styre intervjuet sånn som en vil ha det.
Vi har under perioden også hatt endel forelesninger. En av disse forelesningene var om kildekritikk. I min reportasje har jeg brukt mest muntlig kilde (intervjuet), men jeg har også lest litt om mobbeprogrammet, for å ha litt informasjon til blokkene. I oppgaven skulle en ha minimum en muntlig kilde, men helst flere. Jeg har bare brukt en kilde, pga. dårlig tid. Jeg var borte en dag, og mistet noen av medietimene jeg i starten hadde tenkt å bruke til å intervjue. I forelesning om kildekritikk lærte vi om TONE. Tone besår av ord som er relevante og sentrale når vi jobber med journalistikk og nyhetsreportasjer.
Troverdighet - I min reportasje skaper jeg troverdighet med at jeg bruker en lærar som er ansvarlig for mobbing, og som kan mye om dette.
Objektivitet - Har holdt meg til saken; mobbing og mobbeprogram. Har vært nøytral ved å snakke kun om fakta i blokkene.
Nøyaktighet - skjekket flere kilder før jeg brukte informasjonen (se gjerne kildeliste, nederst i innlegget)
Egnethet - Har kun brukt skriftlige kilder som har vært nødvendige for å få frem nødvendig fakta i blokkene og intervjuet.
Det ferdige resultatet er helt ok. Jeg burde hatt flere intervjuobjekt, for å få reportasjen til å bli enda mer spennede. Men ellers syns jeg det er et bra tema jeg tar opp, ikke bare om mobbing, men om tiltakene som blir gjort mot mobbing. Jeg syns jeg har tatt med relevant informasjon i blokkene, og får en bra helhet, som går naturlig.
Skriftlige kilder jeg har brukt i reportasjen:
http://www.forebygging.no/en/Metode/Konkrete-tiltak-og-programmer/Anbefalte-program-og-tiltak/Primarforebyggendegenerelle-tiltak-/Olweus-programmet-mot-mobbing-og-antisosial-atferd/)
http://www.helse.uni.no/ContentItem.aspx?site=29&ci=4338&lg=1
http://snl.no/Dan_Olweus