Nå har vi fått hovedoppgaven i denne filmperioden. I denne perioden skal vi ha fokus på fortellerteknikk. Det vil si at vi skal fokusere på hvordan vi best mulig kan få frem budskapet vårt gjennom plott, dramaturgi og ulike teknikker (som bruk av lys og utsnitt).
Når vi er ferdige med denne oppgaven skal vi altså kunne:
1. Bruke fortellerteknikk til å skrive et filmmanus
2. Bruke lyssetting som fortellertekninsk virkemiddel
3. Bruke filmatiske virkemidler som utsnitt, lyd og klipp for å fremheve hva en ønsker å fortelle
Selve oppgaven er ganske fri. Det skal være en kortfilm, stopmotion/animasjon eller dokumentar på 3 minutter (+/- 10%). Vi kan jobbe i par/grupper på max 4 personer. Jeg skal jobbe med Malene, og sammen skal vi lage en film. Etter vi har all råmaterialet, skal vi klippe hver vår film. Her kan vi velge og vrake som en personlig ønsker, men tilslutt skal vi velge EN av filmene.
Prosjektet varer over 2 uker og filmen skal være en fortelling med hovedfokus på hollywoodmodellen.
Hollywoodmodellen har tre akter:
Første akt:
Anslag er de første minuttene (eller i vårt tilfelle; de første sekundene) av filmen. Anslaget skal gjøre oss nysgjerrige og gi oss et inblokk i hva denne filmen kommer til å handle om.
Presentasjon er en mer roligere presentasjon av de forskjellige karakterene, og miljøet de hører til. Vi blir kjent med karakterene, gjenstandene og miljøene som har en viktig rolle i filmen. Det er også viktig at hovedkonflikten blir presentert tidlig i filmen.
Første plottpunkt er hendelsen som setter igang handlingen for alvor. Hanldlingen tar nå en ny og uventet retning. Det første plottpunktet markerer også overgangen fra første til andre akt.
Andre akt:
Opptrapping av konflikten kommer etter det første vendepunktet. Det kan også dukke opp andre, mindre konflikter og helten kan møte hindere av ulik art.
Første dramatiske stopp: Konflikttopptrappingen i akt to avluttet med en dramatisk topp. Det kan se ut som om konflikten er løst, men dette er bare midlertidlig.
Tredje akt:
Det andre plottpunktet i fortellingen er det som utgjør det mest alvorlige tilbakeslaget for helten. Her finnes det som oftest bare en mulighet: helten må sloss. Herfra stiger både stemningen og temopet kraftig.
Klimaks er når spenningen når sitt absolutte høydepunkt, og konflikten for en løsning.
Avrunding kommer etter fortellingens klimaks. Likevekten er nå gjenopprettet, noe som i hollywoodmodellen oftest betyr "happy-ending".