Refleksjon
Oppgaven
gikk ut på å lage et produkt som informerer og/eller promoterer om linjen
medier og kommunikasjon på Vågen videregående skole. Målgruppen for denne
oppgaven var ungdomsskoleelever (9. og 10. Klassinger) som besøker Vågen under
undanningsvalgperioden. En stod fritt til å velge plattform og en kunne velge
noen forskjellige vinkler. Her er de:
- Vise
hvordan du/dere opplever det å være elev på MK på Vågen
- Gi ungdomsskoleelever en orientering
om hva de vil lære på MK på Vågen
- Lage
et produkt som lærer dem noe de vil få brukt for som elev på MK Vågen (for
eksempel en tutorial)
Jeg
valgte å lage en brosjyre, altså innen den grafiske plattformen. Dette gjorde
jeg fordi gjennom dette året har jeg blitt veldig glad i grafisk. Jeg syns det
er interessant, gøy og ikke minst veldig lærerikt, alt på samme tid. Jeg valgte
også grafisk fordi det er den plattformen jeg er flinkest i, og jeg føler jeg
får vise hva jeg er god til.
Fra
minuttet vi fikk oppgaven begynte idéene å strømme inn. Mange av de har jeg
kombinert og brukt, andre har blitt kastet ut. Jeg tenkte med en gang at denne
brosjyren skulle inneholde mange bilder, for å vise litt om hvor godt og gøy vi
har det på medier og kommunikasjon på Vågen. Dette har jeg utført. Jeg har tatt
bilder rundt forbi på skolen som kantinen, gangene, de røde sofaene,
fotostudio, lydstudio, redigeringsrom, osv. For å vise litt hva vi holder på
med i medietimene har jeg tatt bilder av folk som filmer, redigerer, tar
bilder, holder på med grafisk og koser seg i sofaen.
Formatet
på selve brosjyren hadde jeg klart helt fra begynnelsen, så når jeg begynte med
denne idéprosessen satt jeg meg ned med skisseboken og tegnet. Derifra fikk jeg
mange ulike ideer om hvordan jeg ville ha ting, hvordan jeg ville plassere bildene
og teksten. Når jeg tok bildene fikk jeg hele tiden nye ideer om hva jeg måtte
ha med og jeg hadde ikke noen skrevet liste om hvilke bilder som skulle tas
med, men jeg hadde jo noen motiver som jeg hadde planlagt. Jeg er en veldig
spontan person, og det er nettopp derfor jeg gjør det på den måten, fordi jeg
har erfart tidligere at jeg oppnår best resultat om jeg er litt spontan.
For
å finne informasjon om skolen brukte jeg hjemmesiden til Vågen videregående
skole (http://xn--vgen-qoa.vgs.no/)
og fant stort sett all informasjon der. Den informasjonen jeg ikke fant på
hjemmesiden fant jeg i andre brosjyrer om Vågen videregående. Også under hele
prosessen var jeg klar over at jeg ville bruke en enkel stil og det ser en ved
å ta en titt på skissene mine (litt lenger nede på bloggen).
Ellers
hadde jeg sett for meg at jeg skulle ha med en side med elevarbeid, altså
oppgaver utført av elever tidligere i år. Dette ville jeg ha med fordi når jeg
selv søkte på medier og kommunikasjon VG1 var jeg veldig usikker og kunne
dermed trengt å se mer elevarbeid, og ikke nødvendigvis bare de beste oppgavene
med toppkarakter, men også de litt mer realistiske.
Jeg
hadde også ideer som ikke ble tatt med. En av de var ideen fargerike bakgrunner
i brosjyren. Dette tok jeg ikke med fordi de ble veldig forvirrende og ikke så
fint. Jeg syns brosyren ble fargerik på andre måter som ved bruk av bilder.
Med
denne brosjyren ønsker jeg å utrykke om ”livet” på medier og kommunikasjon på
Vågen. Jeg har brukt bilder, tekst og samlet inn elevarbeid som virkemiddel.
Dette har jeg samlet inn for å prøve å vise målgruppen hvor gøy det er å gå
medielinjen. Jeg har skrevet litt om hvordan det er og hva en lærer i VG1, VG2
og VG3 (infoen har jeg funnet på hjemmesiden til Vågen). Grunnen til at jeg
valgte å ta med VG2 og VG3 er for å vise hvilke mulighetene linjen medier og
kommunikasjon gir og forklare at ved å tre år på media gir generell
studiekompetanse, selv om det er en yrkesfaglig linje. Dette syns jeg var
ganske forvirrende når jeg gikk i 9. og 10. klasse og ville derfor prøve å
forklare dette på en enkel, annerledes og kanskje en mer ungdommelig måte. Et
annet virkemiddel jeg har brukt er å være kreativ når det kommer formatet. Jeg
ville være litt original og har selv aldri sett en brosjyre som en blar likt
som i en kalender. Derfor valgte jeg en avlang brosjyre som en blar mer som en
kalender, men som ikke har spiral og en kan ikke bla rundt. Brosjyren viser da
to sider på en gang, og de sidene har en fin sammenheng.
I
begynnelsen lagde alle hver sin arbeidsplan. I starten fulgte jeg denne
arbeidsplanen, men når vi kom lenger ut i perioden, fulgte jeg mindre og mindre
denne arbeidsplanen. Grunnen er at det er vanskelig å sette opp hva en skal
gjøre for hver dag, når en ikke vet hvordan oppgaven kommer til å forandre seg.
For min del kom det også litt an på været, fordi jeg skulle lage panoramabilde
av utsiden av Vågen, og en kan jo ikke akkurat planlegge hvordan været blir.
Men jeg brukte jo tiden godt, selv om jeg ikke fulgte planen 100%. Det var jo
mye som skulle gjøres på de fem amputerte ukene. Jeg skulle finne ideer,
planlegge, blogge, skrive prefleksjon, ta bilder, redigere de, utforme
brosjyren, sette opp oppsett, skrive tekst, fylle inn og finjustere, levere og
skrive denne refleksjonen. Jeg var jo også alene om denne oppgaven, så da
krever det jo at en jobber effektivt i de timene en har. Som jeg har skrevet
tidligere er jeg en spontan person og tok derfor dag etter dag og prøvde å følge
planen, men det var ikke så lett. Det var jo som alltid ekstra hektisk de siste
dagene/uken, men ble ferdig og fornøyd til levering.
Sluttproduktet
mitt er en brosjyre om medier og kommunikasjon på Vågen videregående skole.
Brosjyren inneholder tekst om skolen og litt om de forskjellige plattformene
(foto, film og grafisk), intervju av to elever, bilder av og på skolen og
elevarbeid utført av førsteklassinger 12/13 som går medielinjen på Vågen. Brosjyren
ble etter bedre en det jeg hadde forventet, og jeg ble veldig fornøyd. Jeg
endte opp med flere sider en det jeg først hadde tenkt, men det er til det
positive og jeg har valgt en enkel og organisk stil og jeg syns brosjyren
passer godt til målgruppen.
Det
jeg liker best med grafisk er at jeg alltid lærer noe nytt! Jeg har repetert
gamle teknikker jeg ikke har brukt på lenge, for eksempel hvordan en skal lage panoramabilde.
Jeg har lært meg hvordan jeg skal sette inn bilde i tekst, både i Photoshop og
i Illustrator og hvilke av de metodene som er lettest og mest praktisk å bruke
videre.
Når
det kommer til oppgaven som en helhet syns jeg den har svart godt på oppgaven.
Jeg har kombinert to av punktene som vi skulle ta utgangspunkt i (vise hvordan
du/dere opplever det å være elev på MK på Vågen og gi ungdomsskoleelever en
orientering om hva de vil lære på MK på Vågen). Jeg syns kombineringen var viktig
for å få et best mulig inntrykk av skolen og som en helhet av brosjyren. Jeg
har skrevet om hva målgruppen kan forvente seg av de tre årene på MK på Vågen, jeg
har vist hvordan jeg opplever skolen gjennom bilder og jeg har intervjuet to
jenter i første klasse om hvordan de har det på vågen. Jeg syns brosjyren min
er saklig og jeg har brukt riktige fagord/uttrykk og relevant informasjon teksten
i forhold til målgruppen.