fredag 31. mai 2013

Fri plattform - refleksjon

Refleksjon

Oppgaven gikk ut på å lage et produkt som informerer og/eller promoterer om linjen medier og kommunikasjon på Vågen videregående skole. Målgruppen for denne oppgaven var ungdomsskoleelever (9. og 10. Klassinger) som besøker Vågen under undanningsvalgperioden. En stod fritt til å velge plattform og en kunne velge noen forskjellige vinkler. Her er de:

- Vise hvordan du/dere opplever det å være elev på MK på Vågen
- Gi ungdomsskoleelever en orientering om hva de vil lære på MK på Vågen 
- Lage et produkt som lærer dem noe de vil få brukt for som elev på MK Vågen (for eksempel en tutorial)

Jeg valgte å lage en brosjyre, altså innen den grafiske plattformen. Dette gjorde jeg fordi gjennom dette året har jeg blitt veldig glad i grafisk. Jeg syns det er interessant, gøy og ikke minst veldig lærerikt, alt på samme tid. Jeg valgte også grafisk fordi det er den plattformen jeg er flinkest i, og jeg føler jeg får vise hva jeg er god til.


Fra minuttet vi fikk oppgaven begynte idéene å strømme inn. Mange av de har jeg kombinert og brukt, andre har blitt kastet ut. Jeg tenkte med en gang at denne brosjyren skulle inneholde mange bilder, for å vise litt om hvor godt og gøy vi har det på medier og kommunikasjon på Vågen. Dette har jeg utført. Jeg har tatt bilder rundt forbi på skolen som kantinen, gangene, de røde sofaene, fotostudio, lydstudio, redigeringsrom, osv. For å vise litt hva vi holder på med i medietimene har jeg tatt bilder av folk som filmer, redigerer, tar bilder, holder på med grafisk og koser seg i sofaen.
Formatet på selve brosjyren hadde jeg klart helt fra begynnelsen, så når jeg begynte med denne idéprosessen satt jeg meg ned med skisseboken og tegnet. Derifra fikk jeg mange ulike ideer om hvordan jeg ville ha ting, hvordan jeg ville plassere bildene og teksten. Når jeg tok bildene fikk jeg hele tiden nye ideer om hva jeg måtte ha med og jeg hadde ikke noen skrevet liste om hvilke bilder som skulle tas med, men jeg hadde jo noen motiver som jeg hadde planlagt. Jeg er en veldig spontan person, og det er nettopp derfor jeg gjør det på den måten, fordi jeg har erfart tidligere at jeg oppnår best resultat om jeg er litt spontan.

For å finne informasjon om skolen brukte jeg hjemmesiden til Vågen videregående skole (http://xn--vgen-qoa.vgs.no/) og fant stort sett all informasjon der. Den informasjonen jeg ikke fant på hjemmesiden fant jeg i andre brosjyrer om Vågen videregående. Også under hele prosessen var jeg klar over at jeg ville bruke en enkel stil og det ser en ved å ta en titt på skissene mine (litt lenger nede på bloggen).

Ellers hadde jeg sett for meg at jeg skulle ha med en side med elevarbeid, altså oppgaver utført av elever tidligere i år. Dette ville jeg ha med fordi når jeg selv søkte på medier og kommunikasjon VG1 var jeg veldig usikker og kunne dermed trengt å se mer elevarbeid, og ikke nødvendigvis bare de beste oppgavene med toppkarakter, men også de litt mer realistiske.
Jeg hadde også ideer som ikke ble tatt med. En av de var ideen fargerike bakgrunner i brosjyren. Dette tok jeg ikke med fordi de ble veldig forvirrende og ikke så fint. Jeg syns brosyren ble fargerik på andre måter som ved bruk av bilder.


Med denne brosjyren ønsker jeg å utrykke om ”livet” på medier og kommunikasjon på Vågen. Jeg har brukt bilder, tekst og samlet inn elevarbeid som virkemiddel. Dette har jeg samlet inn for å prøve å vise målgruppen hvor gøy det er å gå medielinjen. Jeg har skrevet litt om hvordan det er og hva en lærer i VG1, VG2 og VG3 (infoen har jeg funnet på hjemmesiden til Vågen). Grunnen til at jeg valgte å ta med VG2 og VG3 er for å vise hvilke mulighetene linjen medier og kommunikasjon gir og forklare at ved å tre år på media gir generell studiekompetanse, selv om det er en yrkesfaglig linje. Dette syns jeg var ganske forvirrende når jeg gikk i 9. og 10. klasse og ville derfor prøve å forklare dette på en enkel, annerledes og kanskje en mer ungdommelig måte. Et annet virkemiddel jeg har brukt er å være kreativ når det kommer formatet. Jeg ville være litt original og har selv aldri sett en brosjyre som en blar likt som i en kalender. Derfor valgte jeg en avlang brosjyre som en blar mer som en kalender, men som ikke har spiral og en kan ikke bla rundt. Brosjyren viser da to sider på en gang, og de sidene har en fin sammenheng.


I begynnelsen lagde alle hver sin arbeidsplan. I starten fulgte jeg denne arbeidsplanen, men når vi kom lenger ut i perioden, fulgte jeg mindre og mindre denne arbeidsplanen. Grunnen er at det er vanskelig å sette opp hva en skal gjøre for hver dag, når en ikke vet hvordan oppgaven kommer til å forandre seg. For min del kom det også litt an på været, fordi jeg skulle lage panoramabilde av utsiden av Vågen, og en kan jo ikke akkurat planlegge hvordan været blir. Men jeg brukte jo tiden godt, selv om jeg ikke fulgte planen 100%. Det var jo mye som skulle gjøres på de fem amputerte ukene. Jeg skulle finne ideer, planlegge, blogge, skrive prefleksjon, ta bilder, redigere de, utforme brosjyren, sette opp oppsett, skrive tekst, fylle inn og finjustere, levere og skrive denne refleksjonen. Jeg var jo også alene om denne oppgaven, så da krever det jo at en jobber effektivt i de timene en har. Som jeg har skrevet tidligere er jeg en spontan person og tok derfor dag etter dag og prøvde å følge planen, men det var ikke så lett. Det var jo som alltid ekstra hektisk de siste dagene/uken, men ble ferdig og fornøyd til levering.


Sluttproduktet mitt er en brosjyre om medier og kommunikasjon på Vågen videregående skole. Brosjyren inneholder tekst om skolen og litt om de forskjellige plattformene (foto, film og grafisk), intervju av to elever, bilder av og på skolen og elevarbeid utført av førsteklassinger 12/13 som går medielinjen på Vågen. Brosjyren ble etter bedre en det jeg hadde forventet, og jeg ble veldig fornøyd. Jeg endte opp med flere sider en det jeg først hadde tenkt, men det er til det positive og jeg har valgt en enkel og organisk stil og jeg syns brosjyren passer godt til målgruppen.

Det jeg liker best med grafisk er at jeg alltid lærer noe nytt! Jeg har repetert gamle teknikker jeg ikke har brukt på lenge, for eksempel hvordan en skal lage panoramabilde. Jeg har lært meg hvordan jeg skal sette inn bilde i tekst, både i Photoshop og i Illustrator og hvilke av de metodene som er lettest og mest praktisk å bruke videre.

Når det kommer til oppgaven som en helhet syns jeg den har svart godt på oppgaven. Jeg har kombinert to av punktene som vi skulle ta utgangspunkt i (vise hvordan du/dere opplever det å være elev på MK på Vågen og gi ungdomsskoleelever en orientering om hva de vil lære på MK på Vågen). Jeg syns kombineringen var viktig for å få et best mulig inntrykk av skolen og som en helhet av brosjyren. Jeg har skrevet om hva målgruppen kan forvente seg av de tre årene på MK på Vågen, jeg har vist hvordan jeg opplever skolen gjennom bilder og jeg har intervjuet to jenter i første klasse om hvordan de har det på vågen. Jeg syns brosjyren min er saklig og jeg har brukt riktige fagord/uttrykk og relevant informasjon teksten i forhold til målgruppen.