Nå er vi inne i en periode med fri plattform. Vi har hatt en lignende periode
før, men denne gang har alle den samme oppgaven. En kan løse denne oppgaven på
mange forskjellige måter, og en kan velge å jobbe i par eller alene.
Oppgaven går ut på å lage et medieprodukt som informerer og/eller promoterer om linjen medier og kommunikasjon på vågen videregående skole. En kan velge mellom disse vinklingene:
1. Vise hvordan du/dere opplever det å være elev på MK på Vågen
2. Gi ungdomsskoleelever en orientering om hva de vil lære på MK på Vågen
3. Lage et produkt som lærer dem noe de vil få brukt for som elev på MK på Vågen (f.eks. en tutorial)
Målgruppen for denne brosjyren er ungdomsskoleelever
(9. og 10. klassinger) som besøker Vågen VGS under utdanningsvalgperioden.
En skal også velge en plattform selv, alt etter hva en liker å jobbe med. Når jeg sier plattform mener jeg at en kan velge mellom grafisk, foto, film, lyd eller en kombinasjon. Medieproduktet kan for eksempel løses ved å lage en fotoserie, digital historie, brosjyre, tegneserie eller en dokumentar.
Denne perioden varer over 5 uker, men vi har mye fridager så en må skreddersy oppgaven sånn som det passer til oss selv og tiden vi har fått tildelt. Vi vil også bli vurdert i 3 fag (mediekommunikasjon, mediedesign og medieuttrykk, medieproduksjon) og vi har fått utdelt kompetansemål og vurderingskriterier i de ulike fagene.
Jeg
har valgt å lage et medieprodukt innen den grafiske plattformen. Da skal jeg
lage en brosjyre som viser og forklarer hvordan vi har det her på medier og
kommunikasjon på Vågen videregående skole. Jeg skal ta noen bilder av
gruppearbeid, de forskjellige plattformene og skolen. Jeg skal også skrive litt
utfyllende i tillegg til bildene. Jeg vil hovedsakelig ha forside og fremside
og to dobbel sider med bilder og tekst, som til sammen vil bli til en brosjyre.
Utformingen på brosjyren har jeg lyst å lage på en litt kreativ måte. Jeg har
bestemt meg for et avlangt format, men er ikke sikker på hvor stor enda.
Jeg
har lyst at skolen skal stå frem som kreativ, det er derfor jeg vil ha en litt
”annerledes” brosjyre. Selve utformingen vil jeg at den skal være et
virkemiddel i seg selv. Utformingen skal være kreativ i et egendefinert format.
Jeg skal bruke farger, nettopp fordi Vågen er en fargerik skole. Fargene jeg
kommer til å bruke er stort sett fargene vi har i gangene og rundt forbi på
skolen. Disse fargene blir nedtonet for at de ikke skal bli for sterke og ta
fokuset bort fra bildene og teksten. Jeg tenker at det vil gi et bra og
spennende inntrykk for besøkende ungdomsskoleelever.