mandag 3. september 2012

Ittens 7 fargekontraster


Kulørkontrast
Kulørkontrast eller egenkontrast er kontrasten mellom de enkelte fargene. Kontrasten er sterkest mellom primærfargene (Gul, Rød og Blå). Et annet utrykk som brukes innen kulørkontrast er 3-klang. Når du blander primærfargene sammen med svart, blir de klarere. Dette kalles 3-klang.

Lyshetskontrast
Svart og hvit gir den største kontrasten mellom lyse og mørke farger. Mellom svart og hvit ligger det mange gråtoner. Men i fargesirkelen er det fiolett og gul som utgjør den største kontrasten.

Kald/Varm-kontrast
Når vi setter kalde og varme kontraster sammen får vi kald/varm-kontrast. I fargesirkelen er de kalde fargene til venstre og de varme ligger til høyre. Vi sier at de varme fargene er aktive og nære mens de kalde fargene er passive og fjerne. Mellom de varme og kalde fargene er blågrønt og rødorange den sterkeste kontrasten. 

Simultankontrast
Fargene blir påvirket av hverandre, og øye vil framkalle komplementærfargene når vi betrakter en farge. Dette gjør øynene for at vi skal oppnå en fargebalanse. Vi kan se dette hvis vi plasserer en og samme gråfarge sammen med en annen farge. Da vil det gråe få et skjær av komplementærfargen og vi vil kunne se en annen farge enn grå. 



Komplementærkontrast
Komplementærkontrasten i fargesirkelen er de som står rett over hverandre. Når de står ved siden av hverandre, framhever de hverandres strålekraft. Komplementærkontrasten består av en varm og en kald farge.
Når disse fargene blandes blir fargen -i teorien- grå. 

Metningskontrast
Metningskontrast eller kvalitetskontrast er motsetningen mellom reine og ureine farger. Når reine farger dempes mister de sin fargestyrke. En farge vil bli dempet ved å blande inn hvitt, svart, brunt, grått eller komplementærfargene og fargens renhetsgrad forandres. Kvaliteten vil og bli forandret. 


Kontrast i areal
Kontrast i areal kan også kalles kvantitetskontrast. Det går ut på at farger med ulik lysstyrke krever ikke like stort areal for å fremstå som harmoniske. Jo mer lysstyrke en farge får, Jo mindre plass krever den når de står sammen med mørke farger.